luffaren

Direktlänk till inlägg 15 januari 2017

Jag vet...

Av peter - 15 januari 2017 11:48

...inte.

Vad jag tycker om grupper på Facebook.


De skulle kunna vara bra, men är det oftast inte.

Jag är med i en del, men inte så många.

En del har jag lämnat själv, i en del har jag mer eller mindre blivit uppmanad att lämna genom åren.


Det har då handlat om att jag går på tvärs mot den allmänna ordningen.


Jag har tror jag, varit med i 2 olika Uffe Lundell-grupper genom åren, men så inte längre.

Jag har gått med, gått ur, gått med igen för jag velat tillhöra, men till slut hoppat av för att aldrig mer få eller velat återkomma.


Mitt problem i dessa grupper har varit mitt debattinslag i knepigheten i att han har börjat dricka igen och som ett förmodat led i detta inte uppträder helt schysst mot sin publik vid vissa spelningar.

Att han dessutom kränger whiskeyglas och spritkaraffer till försäljning i sin souvernirbutik innan konserterna såg jag som ett extra besvärligt faktum.


Sånt ska man inte ifrågasätta i såna grupper.

Det ska bara vara dyrkan, punkt.

Ju mer alkohol, desto bättre!


Ulf Lundell får göra som han vill och de som han förvisar från sina konserter hade säkert gjort sig förtjänta av det var till stor del de flesta tyckares uppfattning.

Och om han har spritattribut till försäljning och vill tjäna stålar på det, så är det väl hans ensak.

Ja, det kan man väl tycka!


Vad hade jag att göra där att göra i gruppen med såna knepiga uppfattningar?

Det är inget kul att bli hårt åtgången, det tycker inte ens jag, så ibland har jag skjutit ut mig själv, eller till slut blivit förvisad.


Ja, inte vet jag.


Men jag tycker ändå att det är knepigt när en känd artist med kända missbruksproblem går ut offentligt med att han numera är nykter och sen ca 15 år senare på nästan samma offentliga vis, inte längre är det.


Skälet till att jag tycker det är att jag vet att det är lätt att ta efter en idol.

Ja, Ulf Lundell har varit min idol sen jag såg honom för första gången på Isstadion 1985.

Jag var 18 år.

Sen dess har jag sett honom exakt 50 ggr till genom åren.

Jag har alla hans skivor, jag har t om de skivor som inte ens borde finnas i en skivsamling.

Jag har läst hans böcker både fram och tillbaka, både utan och innan.


Jag känner honom inte.


Däremot känner jag till de problem som han brottats med under åren, missbrukarens.

Jag känner också till att jag själv använt honom, andra artister och författare som ett rättesnöre för mitt eget missbruk.

Det kanske låter oerhört naivt, men så är dock fallet.

Jag erkänner:

Jag har använt förutom Lundell, även Cornelis, Hemingway, Steinbeck, Kerouac och en mängd andra med en försmak för alkoholens rus.

Det är oerhört enkelt gjort, för att berättiga sitt eget användande tillgriper man vad slags skäl som helst.

Det har funnits en massa andra skäl för mitt eget drickande genom åren, men det här "igenkänningen" har gjort det lättare för mig genom åren att ljuga för mig själv och andra.


Det har inte varit hans fel, valet har varit mitt eget.

Men jag tycker ändå att det är en knepig sak som vi borde kunna diskutera.

Men som sagt, alkohol och Lundell ska man inte ifrågasätta, då kan man hamna i onåd.

Jag är inte med i några Lundell-grupper längre.

Och var jag står i min syn på Lundell som min idol numer skulle jag nog säga är oklart.

Kan man ens ha idoler, när man som jag gör, fyller 50 nästa gång?


I morgon eller någon annan dag ska jag skriva om de "självhjälpsgrupper" i 12-stegstappning jag varit med i på Facebook.

I vissa avseenden har de trots mycket bra saker, även varit rena rama "stjälpningsgrupper", det är min uppfattning.


AJÖKEN!

 
 
Göran

Göran

15 januari 2017 22:12

Intressant läsning! Men... man kan ju gilla utan att dyrka. "Dyrka" blir så villkorslöst. då ger man liksom upp sig själv. Och man behöver ju inte ens gilla allt den gillade gör/säger/skriver/sjunger/målar o.s.v
Lundell är, enligt mig, vår tids kanske främsta text- och låtskrivare och jag har inte alla plattor men bra många. Allt är inte bra men en del är genialiskt. Hans böcker förstår jag mig inte alls på och inte måleriet heller. Det betyder förstås inte att det är dåligt utan bara att det inte tilltalar just mig.
Vad han säljer för souvenirer vet jag inte om man ska bry sig så mycket om. Däremot håller jag med om att det är oroande om han tror att han ska kunna dricka måttligt. Alkoholism är obotligt men behandlingsbart, enligt de experter jag lyssnar och tror på. Så låt fejsbokfolket dyrka bäst de vill. Församlingar där man inte får ifrågasätta och kritisera är ett hot mot demokratin! Själv har jag lyckats bli hela 59 år gammal utan att ha satt min fot på facebook...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

peter

17 januari 2017 20:20

Tack ska du ha!
Jag håller med dig om Lundells betydelse när det gäller texter, riktigt erkänd blir han väl först när han har gått ur tiden! Hans måleri är nästintill sämst. En bok att läsa är dock Vinter i Paradiset. Riktigt bra...
Jag är nykter alkis sedan snart 11 år. Går rätt bra. AA räddade mig!
Grattis till din avsaknad av facebook!

 
Göran

Göran

17 januari 2017 22:34

Bra gjort! 11 år, DET är respekt! Det finns skäl till att jag avstått/avstår från FB. Framförallt en exfru som kontinuerligt skämmer ut både sig själv och våra barn. Därför har jag valt bort risken att förknippas med henne på nätet. Annars kunde det ha varit skoj eftersom jag vet att det finns grupper som relaterar till mitt jobb och jag vet att jag missar massor där genom mina val. Men man får ta det onda med det goda i livet och hoppas att man ändå valt någorlunda rätt!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

peter

22 januari 2017 12:10

TACK!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter - 18 juni 2019 19:01

...tid. Ulf Lundell och jag.... Över 35 år. Det är lång tid och tid betyder.     ("den vita viskningen", gitarren som heter så för att den är vit och knappast låter)   Han vet inte vem jag är. Jag tror jag vet vem han är.   198...

Av peter - 29 maj 2019 12:39

...ger sig på Försäkringskassan. Det verkar tillåtet för alla att göra det ideligen....   Nu har jag ju bara 1 dag kvar av min anställning där. Men ett litet försvarstal tänker jag ändå ge dem.   En organisation eller myndighet innehåller...

Av peter - 1 maj 2019 17:10

...igen! Vad är det de inte har fattat av historiebeskrivningen?   I åtminstonde 2 större städer i Sverige marcherar alltså nazister på 1'a maj 2019. Flera 100-tals. Jag kan inte annat än anta att de är väldigt lågbegåvade, men igångsatta a...

Av peter - 18 april 2019 18:42

...Paris! 2 ggr på tågluff i slutet av 80-talet.... 2 ggr på 00 talet som vuxen. Jag har varit inne i Notre Dame med min mamma. Jag föredrar dock Sacre Coeur.   Frankrike var länge mitt favvoritland näst efter Sverige. Numer är Frankrik...

Av peter - 25 februari 2019 16:48

...över saker och ting. Längre....   Det är därför den här bloggen slumrar så sött mest hela tiden. Nu när jag skulle logga in, så kom jag knappt ihåg lösenordet. Men nu blir det i alla fall av.   Det händer att det finns dagar då jag t...

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards