luffaren

Direktlänk till inlägg 18 juni 2019

Vi går tillbaka en lång...

Av peter - 18 juni 2019 19:01

...tid.

Ulf Lundell och jag....

Över 35 år.

Det är lång tid och tid betyder.


 

("den vita viskningen", gitarren som heter så för att den är vit och knappast låter)


Han vet inte vem jag är.

Jag tror jag vet vem han är.


1985, vaktmästare på FK.

En tjej i där vaktmästeriet spelade Lundell på kassett.

Jag blev såld och gick ut och köpte ett par lp direkt.

Kär och Galen hade jag redan hemma, men hade bara spelat igenom utan att egentligen faktiskt ha hört.


Böckerna.

Jack, Vinter i Paradiset och Sömnen.

De slukades på en vecka och orden han skrev satte obotliga ärr i min hjärna.

Självklart var allt det han skrev sant - fattades bara annat.

Han var en ordförmedlare.

Orden blev mina.


Sedan dess har det varit vi 2.

Ibland mer, ibland mindre, men ändå alltid.


1985, Isstadion - Hovet - jag var där själv.

Det var han och jag.

Det var för mig låtarna spelades.

Jag visste att efter det att så här skulle det vara.

Ingenting kunde vara mer rätt än det här.

Den mannen visste vad hela skiten gick ut på.


Alkoholen var ju ett självklart dragplåster.

Men inte bara det.

Visionen om kvinnan.

Ett piedestalfilosofi.


Frihet tror jag det var mer.

Rakt in i skallen, rakt in i blodet.

Ett längtan, en möjlighet till något annat.


Idoler hade jag redan.

Men det här var nåt annat.

Jag blev med det en annan.

Det blev ett sätt att leva.

Och han en man att följa i alla angelägenheter.


Jag spred nog religionen vidare.

Men om mina polare kanske fick en knapp förkylning så blev jag istället obotligt sjuk.

Jag ville inte bli frisk.


Jag fick faktiskt med mig 10 grabbar med tält till Gotland 1986.

Vi skulle göra som i boken Jack.

Sen dess har jag aldrig varit där och kommer nog aldrig dit igen.

 



En del tjejer gick på min story.

En del andra inte - bye, bye till dem och dem bye, bye till mig.

Nån tyckte nog att vara ihop med mig var som att vara ihop med 2 snubbar samtidigt.


Min exfru såg till att stämma möte med honom på Zinken för en 30-årspresent till mig.

Det var till och med i Radio.


Den presenten är ff den första sak jag tar med mig om det börjar brinna hemma.

Jag kan idag hajja att det blev lite rörigt.

För mycket!


Det här var ju inte nyttigt.

Det hajjar ju vem om helst.

Balans har aldrig varit min pryl.

Är nog inte nyttigt fortfarande, trots att stormen som red mig sedan länge har bedarrat.


Plötsligt slutade han dricka.

Han höll på att dö av det.


Det bekom mig inte särskilt.

Men lite knepigt var det nog ändå.


51 konserter står jag på.

Den 50'e var i Östervåla av alla ställen.

I sommar blir det nr 52 och nr 53.

 


Han gav upp Stockholm för Skåne.

Det skulle jag aldrig kunna göra.


Han krökar på rätt duktigt igen.

Åkt dit ordentligt för rattfylla.

Jag är nykter och har aldrig ens haft körkort.


Han är en dysterkvist.

Jag försöker se det mesta positivt.


Han kan vara jävligt taskig mot sin publik.

Jag är rätt skojfrisk och schysst mot mina kunder på jobbet.


Idag vet jag att vi är ganska olika.

Samtidigt vet jag att vi har en hel del likheter.

Han kommer aldrig att försvinna helt även om han på senare år har tonats ned avsevärt hos mig.

 

Tack och Lov att det är Lundellsommar igen.

Nu blir det i alla fall regn!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter - 29 maj 2019 12:39

...ger sig på Försäkringskassan. Det verkar tillåtet för alla att göra det ideligen....   Nu har jag ju bara 1 dag kvar av min anställning där. Men ett litet försvarstal tänker jag ändå ge dem.   En organisation eller myndighet innehåller...

Av peter - 1 maj 2019 17:10

...igen! Vad är det de inte har fattat av historiebeskrivningen?   I åtminstonde 2 större städer i Sverige marcherar alltså nazister på 1'a maj 2019. Flera 100-tals. Jag kan inte annat än anta att de är väldigt lågbegåvade, men igångsatta a...

Av peter - 18 april 2019 18:42

...Paris! 2 ggr på tågluff i slutet av 80-talet.... 2 ggr på 00 talet som vuxen. Jag har varit inne i Notre Dame med min mamma. Jag föredrar dock Sacre Coeur.   Frankrike var länge mitt favvoritland näst efter Sverige. Numer är Frankrik...

Av peter - 25 februari 2019 16:48

...över saker och ting. Längre....   Det är därför den här bloggen slumrar så sött mest hela tiden. Nu när jag skulle logga in, så kom jag knappt ihåg lösenordet. Men nu blir det i alla fall av.   Det händer att det finns dagar då jag t...

Av peter - 28 december 2018 19:33

...smällare och raketer. Nu ska det tydligen totalförbjudas om jag är rätt underrättad....   Jag har ingen synpunkt på det egentligen. Jag konstaterar bara att hundarna, Mattarna och Hussarna är känsligare idag än de var på 70-80 talet när ja...

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards