luffaren

Direktlänk till inlägg 4 januari 2017

Egoism är inget vackert...

Av peter - 4 januari 2017 20:14

...ord.

Ändå är det innehållet i just det ordet som till stor del styr oss människor....


Det fanns en snubbe på 1700-talet som hette Adam Smith.

Han var vad man kallar en "tänkare", en filosof.


Han tyckte såhär:

Människan styrs av egoism.

Dessutom föds vi helt utan moral och lär oss medkänsla endast genom kontakt med andra människor.

Godheten står inte i kontrast till egoismen, utan är två sidor av samma mynt.

Den som är villig att hjälpa andra, får hjälp tillbaka.


Förmodligen hade han en hel del rätt!

Det är ju inte av ren godhet jag går till jobbet och gör jobbet varje dag.

Jag gör det mest för att få betalt, för att kunna överleva och klara mig.

Men kan jag i detta uppdrag faktiskt hjälpa andra människor så bidrar jag ju faktiskt till något gott.


Mm, så kan det nog ligga till.


Jag hävdar ju oxå att det finns något som är positiv egoism.

Underhåller man den för sig själv så gagnar också det andra människor.

Jag måste få tid för mig själv, tid för återhämtning för att kunna ge av mig själv till andra.


Man kan inte vara St:Bernhardshunden som i sin iver att rädda människor ur laviner kör fullständigt slut på sig själv för att därefter dö uttömd och orkeslös i den sista snödrivan.

Ingen tjänar på det!

Då finns inte den hunden längre...

Vem hjälper då till vid nästa lavin om jag får fråga?

Inte den hunden i alla fall.


Nån som kan ett snyggare namn på egoism?

Jag brukar kalla det för min tid och kanske är det inte svårare än så.


Fy fan vad jag börjar känna mig 50.

Det här är året det händer.

Det är stelt på morgonen kan jag känna.

Uppmjuknande rörelser har aldrig varit något för mig.


Jag var handfallen i gymnastiken i skolan när det skulle värmas upp eller stretschas.

Sånt där skit ansåg jag aldrig vara något för mig.

Jag gillade helt enkelt inte larvfaktorn i det hela.


Nu betalar jag priset för det.

Det tar ungefär 10 meter varje morgon, ända fram till kylskåpsdörren innan jag kan sträcka ut och sparka loss.

Jag känner mig lika vig som en bulgarisk kulstöterska på ett balettgolv.


Det planeras för en Pragresa i vår.

Det blir tre generationer hjelmare.

Urmodern, 50 åringen och två kusiner.

Det blir bra.  


Visste ni att vi svenskar härjade rätt illa i Prag under det trettiåriga kriget?

(som var på 1600-talet)

Framför allt i slutskedet, då snodde vi deras Silverbibel, den kommer de aldrig få tillbaka heller.

Krigsbyte kallas det.


Sverige var faktiskt långa stunder europas skräck.

Det är vi ju inte idag direkt.

Det är ju skillnad på Lejonet från Norden, Gustav II Adolf och dagens fransos.


Hoppas vi kan bli Canadas skräck i natt.

Hockeysemi i junior-VM, jag ska försöka sitta upp och se den.

Börjar visst 1.30, förmodligen kommer Sabine hitta mig snarkandes i soffan i morgon bitti och jag kommer att få gå upp ännu stelare och jävligare de där metrarna fram till kylskåpet  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter - 18 juni 2019 19:01

...tid. Ulf Lundell och jag.... Över 35 år. Det är lång tid och tid betyder.     ("den vita viskningen", gitarren som heter så för att den är vit och knappast låter)   Han vet inte vem jag är. Jag tror jag vet vem han är.   198...

Av peter - 29 maj 2019 12:39

...ger sig på Försäkringskassan. Det verkar tillåtet för alla att göra det ideligen....   Nu har jag ju bara 1 dag kvar av min anställning där. Men ett litet försvarstal tänker jag ändå ge dem.   En organisation eller myndighet innehåller...

Av peter - 1 maj 2019 17:10

...igen! Vad är det de inte har fattat av historiebeskrivningen?   I åtminstonde 2 större städer i Sverige marcherar alltså nazister på 1'a maj 2019. Flera 100-tals. Jag kan inte annat än anta att de är väldigt lågbegåvade, men igångsatta a...

Av peter - 18 april 2019 18:42

...Paris! 2 ggr på tågluff i slutet av 80-talet.... 2 ggr på 00 talet som vuxen. Jag har varit inne i Notre Dame med min mamma. Jag föredrar dock Sacre Coeur.   Frankrike var länge mitt favvoritland näst efter Sverige. Numer är Frankrik...

Av peter - 25 februari 2019 16:48

...över saker och ting. Längre....   Det är därför den här bloggen slumrar så sött mest hela tiden. Nu när jag skulle logga in, så kom jag knappt ihåg lösenordet. Men nu blir det i alla fall av.   Det händer att det finns dagar då jag t...

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards