luffaren

Direktlänk till inlägg 1 januari 2017

This is not the...

Av peter - 1 januari 2017 13:06

...End!

Sa Winston Churchill....


Han sa vidare:

"This is not even the beginning of the End.

But perhaps it's the End of the beginning"


Han menade då slaget om El Alamein 1942.

Det var första gången som engelsmännen gav tyskarna ordentligt på tafsen i Andra Världskriget.


Å andra sidan sjöng Jim Morrisson i the Doors att This is the End.

Jag vet inte så noga, allt beror nog på hur man ser på saken, det beror på inställningen.

Jim Morrisson mötte tyvärr sitt slut alldeles för tidigt.

Winston Churchill hade å andra sidan hälsan ganska så länge.

 

Jag väljer att se det som att varje slut ger möjlighet till en ny början.

Hur vi ser på saken!


Min innerliga önskan är dock att 2017 blir ett bättre år än 2016.

Inte för egen del, 2016 var för min del ett lika gott år som något annat.

Jag gjorde mina framsteg och hade mina bakslag, precis som vanligt.

Jag slog på arslet, reste mig, omvartannat.

Som Livet är!


Värre var 2016 för Världen och för människorna i den.

Det jag främst tänker på är de hemskheter som händer i Syrien, Irak och som präglar oss här borta i Europa.

Det påverkar även oss här uppe i den höga Nord, vare sig vi vill det eller inte.

Det jag främst tänker på är IS och följderna av samma idioter.


Jag tror aldrig vi har sprungit på en sådan genomgripande och isande ondska i historien förut.

De enda som IS möjligen kommer i närheten av är just Churchills fiender - nazisterna.

Men till skillnad från nazisterna försöker inte IS dölja sina brott eller sin ondska.

Tvärtom!, de saluför den till allmän beskådan för den som vill se.

Det här är något nytt, det här är något vi inte är vana vid.

Tyvärr så måste vi vänja oss.


IS är en Hydra.

En Hydra är en grotesk varelse med minst åtta huvuden.

För varje huvud som huggs av växer dessutom två nya ut.

Dess andedräkt är förgiftad och sprider död runt omkring sig. 

För att komma till rätt med en Hydra så måste den brännas ihjäl, förintas i atomer.

 

För att kunna åstadkomma detta krävs det exraordinära insater.

Insatser som det inte verkar som om någon är beredd att betala idag.

Vi får vänta och se, under tiden måste vi vänja oss med att leva med fruktan.

 

Just nu är fruktan i Turkiet, i morgon kommer den vara någon annanstans.

Jag är dyster idag!

Förlåt.

 

Jag ska försöka avsluta denna  blogg med en lite mer positiv klang.

I torsdags var jag på en katolsk minnesmässa för en mycket fin kvinna, mor till en annan fin kvinna.

 

Prästen där förklarade Livet och Döden på följande ganska enkla sätt

På ett sätt som även en Agnostiker av min rang med enkelhet faktiskt kan ta till sig:

 

Tiden/Livet här på jorden är en Vandring, en Pilgrimsresa och när döden inträder är det början på något nytt.

En ny och bättre värld.

Och kanske är 2017 just det, början på något nytt och bättre?

I så fall hade väl både Winston C och Jim M både fel och rätt beroende på hur man ser det.

 

Jag bestämde mig i alla fall där och då att jag är helt rätt ute.

Jag är en luffare, en vandrare och en Pilgrim.

 

I år ska jag vandra en jävla massa innan jag ger mig kast med Santiago de Compostela igen.

Och i år blir det de 20 milen mellan Pamplona och Burgos.

Och kanske hittar jag något där längs vägen som leder mig en bit vidare på min jakt efter svaren?

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter - 18 juni 2019 19:01

...tid. Ulf Lundell och jag.... Över 35 år. Det är lång tid och tid betyder.     ("den vita viskningen", gitarren som heter så för att den är vit och knappast låter)   Han vet inte vem jag är. Jag tror jag vet vem han är.   198...

Av peter - 29 maj 2019 12:39

...ger sig på Försäkringskassan. Det verkar tillåtet för alla att göra det ideligen....   Nu har jag ju bara 1 dag kvar av min anställning där. Men ett litet försvarstal tänker jag ändå ge dem.   En organisation eller myndighet innehåller...

Av peter - 1 maj 2019 17:10

...igen! Vad är det de inte har fattat av historiebeskrivningen?   I åtminstonde 2 större städer i Sverige marcherar alltså nazister på 1'a maj 2019. Flera 100-tals. Jag kan inte annat än anta att de är väldigt lågbegåvade, men igångsatta a...

Av peter - 18 april 2019 18:42

...Paris! 2 ggr på tågluff i slutet av 80-talet.... 2 ggr på 00 talet som vuxen. Jag har varit inne i Notre Dame med min mamma. Jag föredrar dock Sacre Coeur.   Frankrike var länge mitt favvoritland näst efter Sverige. Numer är Frankrik...

Av peter - 25 februari 2019 16:48

...över saker och ting. Längre....   Det är därför den här bloggen slumrar så sött mest hela tiden. Nu när jag skulle logga in, så kom jag knappt ihåg lösenordet. Men nu blir det i alla fall av.   Det händer att det finns dagar då jag t...

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Ovido - Quiz & Flashcards