luffaren

Alla inlägg den 6 februari 2018

Av peter - 6 februari 2018 19:54

...med.

Att cirka 10% av alla män i det här landet är alkoholberoende....


Kanske runt 5% av kvinnorna.


Även om dessa siffror skulle vara i överkant så är det ändå väldigt mycket män och kvinnor.

Män och kvinnor som du och jag möter i vår vardag och i våra familjer.


Om vi också skulle lägga till en del % på andra beroenden som knark, andra droger(mediciner av olika slag), så snackar vi väldigt väldigt mycket människor helt plötsligt.


Om vi lägger till det faktum att det på varje missbrukare går ca 5 andra människor, vi kan kalla dem medmänniskor (familj, vänner och arbetskamrater) som är drabbade av missbrukaren, så snackar vi en väldigt stor andel av sveriges befolkning.


Nu har jag inte ens kastat in i räknesnurran en jävla massa andra beroenden att fastna i, såsom spel och porr mm.


Nu är jag absolut inte ens i närheten av att kalla mig hyfsad matematiker.

Jag lyckades i gymnasiet få till en 3'a i betyg till sist, men det var nog mest av välvillighet från läraren och för att jag hjälpte honom med matematik-bingon vi hade i klassen varannan fredag.


Jag vet inte hur många aktiva % vi skulle kunna komma upp i om vi räknar på totalen som lider kring beroendeproblematiken.


Men snackar vi om det här i den utsträckning som behövs?

Runt våra middagsbord, vid våra fikabord, eller i våra jävla telefoner och på sociala medier.


De flesta som läser min blogg i vanliga fall kommer inte ens att läsa idag.

Det blir scrollen förbi när de ser vad den kommer att handla om.

De tycker bara att jag är tråkig.

Tjatig!

Att jag förmodligen överdriver...


Helt ärligt?


Jag kommer att fortsätta tjata om detta så länge jag behöver....


Psykiska åkommor och sjukdomar var länge väldigt tabu att prata om.

Nu har det lossnat med besked.

Jag är glad för det, för jag har ett gäng såna issues oxå.


Men kvar på stationen står fortfarande missbruket/beroendet och medberoendet i det här landet.

Den diskussionen och de människor som lider får inte åka med tåget.

Tåget bara swischar förbi som om de inte ens syns.


Vem fan kör det där tåget?

Det undrar jag...

 

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Skapa flashcards