luffaren

Direktlänk till inlägg 17 september 2017

Är det någon som kommer ihåg...

Av peter - 17 september 2017 12:37

...Mats Magnusson?

Jag gör det i alla fall....

 


Hängde man med i fotbolls-sverige under 80-talet och i början av 90-talet, så är namnet bekant för de flesta.

Han var ett tag en av sveriges i särklass vassaste anfallare.

 


Känd från MFF, Helsingborg, Landslaget, Servette i Schweiz, men i synnerhet från sin tid i Benfica - Portugal.

Han har nu med hjälp av Marcus Birro(som jag en gång gillade, men nu har rätt svårt för) skrivit en bok om sitt missbruk som synnerligen aktiv alkoholist.

Den heter "Masse-helvetet tur och retur"


Jag har läst en del försnack om boken.

Igenkänningsfaktorn i det han beskriver kring hans destruktivitet i missbruket är hög.

Han söp bort allt!

Berömmelse, vänner, familj och alla sina pengar som han tjänat som välavlönat fotbollsproffs.

Allt försvann!

Ett tag levde han faktiskt som hemlös och sov på parkbänkar eller i klubblokaler.


För mig gick det aldrig riktigt så långt.

Visserligen kom det till den punkt att min parkbänk var min vardagsrumssoffa.

Min dotter tog ett steg bort från mig.

Jag förlorade vänner som jag fortfarande har svårt för att förstå hur det gick till.


Jag hade dock min lägenhet och mitt jobb kvar.

Både dessa saker var jag för stolt för att förlora.

Jag sökte hjälp innan ALLT brakade och hade på så sätt mer tur än Mats Magnusson.


Det jag och Mats Magnusson har mer gemensamt än något annat är skammen inför sitt barn/barnen.

Skammen kan tiden på något sätt rensa i, men aldrig ta bort helt.

Så är det!


Varför är denna bok så viktig då i mitt tycke?

Jo, av flera anledningar.

Men främst för att det är viktigt att belysa att vem som helst kan drabbas av denna sjukdom.

Man kan på en väldigt kort tid gå från ett värdigt liv till ett helt hopplöst där snaran känns som enda lösning.

Boken visar också de som drabbas vid sidan om.

Den visar också på att man kan vända ett ovärdigt liv till ett synnerligen väldigt värdigt.

Vänner man har förlorat går också att ersätta.

Kärleken mellan pappa och barn går också att reparera.


Jag kommer köpa och läsa denna bok när den släpps.

Hoppas att andra också gör det.

Vi behöver prata mer om sånt här nämligen!


Tack Mats Magnusson!

Må du aldrig springa offside med alkoholen igen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av peter - 18 juni 2019 19:01

...tid. Ulf Lundell och jag.... Över 35 år. Det är lång tid och tid betyder.     ("den vita viskningen", gitarren som heter så för att den är vit och knappast låter)   Han vet inte vem jag är. Jag tror jag vet vem han är.   198...

Av peter - 29 maj 2019 12:39

...ger sig på Försäkringskassan. Det verkar tillåtet för alla att göra det ideligen....   Nu har jag ju bara 1 dag kvar av min anställning där. Men ett litet försvarstal tänker jag ändå ge dem.   En organisation eller myndighet innehåller...

Av peter - 1 maj 2019 17:10

...igen! Vad är det de inte har fattat av historiebeskrivningen?   I åtminstonde 2 större städer i Sverige marcherar alltså nazister på 1'a maj 2019. Flera 100-tals. Jag kan inte annat än anta att de är väldigt lågbegåvade, men igångsatta a...

Av peter - 18 april 2019 18:42

...Paris! 2 ggr på tågluff i slutet av 80-talet.... 2 ggr på 00 talet som vuxen. Jag har varit inne i Notre Dame med min mamma. Jag föredrar dock Sacre Coeur.   Frankrike var länge mitt favvoritland näst efter Sverige. Numer är Frankrik...

Av peter - 25 februari 2019 16:48

...över saker och ting. Längre....   Det är därför den här bloggen slumrar så sött mest hela tiden. Nu när jag skulle logga in, så kom jag knappt ihåg lösenordet. Men nu blir det i alla fall av.   Det händer att det finns dagar då jag t...

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Skapa flashcards