luffaren

Alla inlägg den 10 mars 2017

Av peter - 10 mars 2017 19:07

...krig.

Är vidriga....


Men frågan är om inte vidrigheterna i det 1'a Världskriget som soldaterna upplevde är de vidrigaste hittills.

1914 när kriget bröt ut, fanns det ett slags romantiskt skimmer kring soldatlivet.

Man drömde om ärofylld strid och slagfältets strålglans.

Drömmen var att komma hem som hjälte och med medalj på bröst.

Verkligheten blev en annan.


Man kom till en köttkvarn som malde ned soldaterna i en fasansfull sörja av lera och taggtråd.

Vapnen var nya, stridsteknikerna för soldaten var gamla.

Man anföll på gammalt sätt och mejjades ned av kulsprutor.

Över allt det här fanns dåraktiga ledare med ett genuint förakt för sina landsmäns liv.


Jag är historienörd.

Har alltid varit och kommer alltid att förbli.

Jag är chef på mitt eget departement av onödigt vetande.


Det finns ett ordspråk om historien:

"det enda vi kan säga om historien är att vi inte lär oss något om historien"

Jag tycker det ordspråket stämmer mycket väl!


Jag vet inte om man kan göra alltför många jämförelser med 1'a Världskrigets soldater och de unga brottslingar som härjar i förorterna till våra huvudstäder.

Det kan man förmodligen inte.

De som dog i World War I var till största delen bara helt oskyldiga unga pojkar.

De som nu mejjas ned i Husby, Kista, Angered eller Rosengård är inte särskilt oskyldiga, de är oftast redan förhärdade brottslingar påtända av det knark de själva handlar med.


Ett par liknelser kan man dock uppsnappa om man kollar in förortskillarna.


De dör vid ung ålder, de dör på ett skitigt sätt och de blir nog inte särskilt ihågkomna av den breda allmänheten.

De drivs av drömmen om ett mer flärdfullt liv, ett liv med stålar, bilar, rolexklockor och brudar.

Drömmen om glansen förvandlas till mardrömmen när familjen får gå till till deras gravsten sen.


Det är just det här jag har så svårt att förstå.

Många är de som gått före och visat på hur det går om man väljer brottets bana.

Det går som sagt inte så bra till slut.

ALLT tar slut.


Varför gör man ändå det här valet?

För det är ett val!

Vi människor gör nya val hela tiden, nästan varje vaken sekund.


Vad är det man väljer bort?

Vad är det som är så hemskt att man inte kan stanna där man är?


Jag vet inte.

Jag har inga som helst svar.


Men en sak tror jag mig förstå.

De som bestämmer har ingen som helst aning om hur det är där nere i skiten.

Vare sig det är 1914 eller 2017.

Presentation


Den här bloggen är min självterapi. Mitt största problem i Livet är och kommer alltid att vara Peter. Det är min utgångspunkt i den här Bloggen. Välkomna!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

allmänt


Skapa flashcards